En krans av skjell

Her ser dere en krans av skjell jeg lagde for en butikk i Asker.

Kransen har jeg laget av mange slags skjell som jeg har samlet på ferier osv. Jeg er en av dem som ikke kan fordra å ligge stille på en strand, men elsker å vasse i vannkanten, plukke skjell, drivved etc. Det har blitt noen poser skjell i løpet av årene.


Basis for kransen er en vanlig halmkrans - for den tåler det varme limet fra en limpistol. Det går masse lim til en slik krans. Skal du henge den på veggen må du lage en skikkelig god hempe av ståltråd som du tvinner helt rundt kransen. Det er det eneste som holder når du skal henge den opp. Den blir ganske tung hvis det er litt størrelse på den. Så er det bare å lime på skjell. Små biter av drivved og rester av fiskegarn blir også fint i.

Har dere blåskjell på menyen en dag kan dere begynne med å vaske skjellene etter måltidet i stedet for å kaste dem. Blåskjell er fint å "fylle" kransen med hvis du ikke har så mange eksotiske skjell. De fineste er de som har ligget i fjæra og blitt lyseblå for de mørkner når de blir lakket. Er dere på Oyster Bar noen gang så spør om å få med østersskjellene - de er kjempefine å bruke og har den fineste hvite perlemor inni.

Jeg spray-lakker kransen til slutt for da kommer fargene i skjellene bedre fram.

Dette er en annen anvending av skjellene fra ferien. Lim dem på lange blomsterpinner og stikk dem inn i blomsterbukettene eller blandt forskjellige kvister du tar inn. Disse kan du bruke igjen og igjen.


Kommentarer

  1. hej o välkommen till bloggvärlden! Så roligt att du tittar in hos mig. Vi ses snart igen.

    Kram

    SvarSlett
  2. Oj vilken krans du har gjort....
    Härligt!

    Trevlig fredag!

    Miamaria

    SvarSlett
  3. :-) Jeg er nok også av den typen som går med rumpa høyest i strandkanten.... og trives helt kjempe i fjæra ellers i året også.

    Takk her for gode tips :-)

    Ha en god helg.

    SvarSlett
  4. åhhh for en hyggelig krans. Og så hyggelig med nye bloggere. Velkommen velkommen. Takk for hyggelig besøk i min blogg. Jeg kommer tilbake til bloggen din for her var det mye hyggelig.

    God helg.

    SvarSlett
  5. Oj! Har forsøkt meg på å lage noe av blåskjell men aldri fått til noe liknende som dette da!! Er det en av butikkene på Vollen du har laget det til? Eller kanskje interiørbutikken på Trekanten? Jeg er fra Asker, og elsker å være der mye om sommeren. Var skikkelig avhengig av sjøen, og er det egentlig enda, men giftet meg med mann fra Gudbrandsdalen... veldig langt til salt sjø! Så da tar jeg med meg litt steiner og skjell opp hit til fjellet da. Kjempebra tips dette, selv om det er vanskelig å få det til som deg da... God helg!

    SvarSlett
  6. Hmm... så flott, og for en kjempesmart idee å lime skjell på en blomsterpinne - dette tipset skal spares til sommeren...
    Huff - det er lenge siden jeg brukte skjell i dekorasjoner, men de får vel begynne å komme fram igjen...

    Ha en koselig kveld...

    SvarSlett
  7. I love to make "kranser" to !
    Rini - the Netherlands

    SvarSlett

Legg inn en kommentar