På loppejakt i London

Det er fint å reise litt, men utrolig deilig å være hjemme igjen.
Mellom møter og jobb rakk jeg da i alle fall litt jakt på lopper og gamle ting.

Skuffende var det at jeg ikke rakk marked i Islington på onsdag, da varte jobben litt for lenge til at det var noen vits i å prøve å rekke marked i Camden/Islington som pakker sammen ved 14.00 tiden.

Neste var marked fredag morning i Bermondsey. Det har krympet utrolig de siste årene - mest fordi området de benyttet er blitt bebygd med ny kontorbygninger. Det som er igjen er imidlertid hyggelig, og prisene er fremdeles bra. Litt handling ble det, men siden jeg måtte tenke på plassen i kofferten var det begrenset.


Lørdag formiddag var satt av til Portobello, men huff for en skuffelse. Vel var det en turistfelle forrige gang jeg besøkte London, men nå ga det helt avsmak. Det er alt for mange mennesker der, så det blir nesten ufremkommelig. Selgerene er - med unntak av noen få - mildt sagt uspiselige, snobbete og sure!!! Så lite vennlighet skal en lete lenge etter blandt engelskmenn. Når sant skal sies er det få engelskmenn igjen i Portobello, dessuten har jeg følelsen av at det meste de selger nå er kopier og nyproduserte ting. For jeg gir det avsmak nå jeg hører selgerne diskuterer alle de tåpelig kundene de har møtt. Jeg fikk lyst til å si dem noen pauli ord jeg også, men holdt for en gangs skyld kjeft!

Det er kun et par steder igjen av de jeg tidligere har besøkt, og som har fine ting og brukbare priser. Det er synd - for dette var for meg et sted jeg gledet meg til å besøke tidligere. Nå tror jeg ikke at jeg kommer til å kaste bort tiden på Portobello mer. Butikken jeg viser på bildene ligger helt øverst i Portobello Road - i en tverrgate og ned i en kjeller. Husker dessverre ikke navnet på butikken/gaten!

Ja, ja - det var et lite hjertesukk. Jeg kjøpte denne kurven der, men de fine gamle sko-blokkerne kjøpte jeg i Bermondsey. Disse kunne man for eksempel bruke til knagger? Jeg må se om jeg kan finne på en måte å få festet dem til veggen på uten å sette skrue i dem.



Der kjøpte jeg også "dingsen" til å henge kjøkkenredskap på. Disse er utrolig flotte på et fransk inspirert kjøkken. En lignende så jeg i Portobello til 3 ganger prisen jeg betalte.

Lysestakene og brettet er også fra Bermondsey markedet.

I Portobello kjøpte jeg klut og handsker til sølvpuss, samt spray til å sette dem inn med - når pussemidlet de er satt inn med ikke virker lenger. Disse har jeg hatt før og de er supre, vel og merke dersom tingene ikke er alt for anløpne. Da må det mer kraft til. Damene som solgt diverse pussemidler etc var dessuten hyggelige og hjelpsomme!

Legger også med bilde av noe jeg kjøpte i Chelsea Garden Centre. Jeg syntes disse skiltene er søte og har tenkt å ha dem i krydder pottene i vinduskarmen! Mon tro om man ikke kan lage slike selv - det ser ikke alt for komplisert ut? Med litt tavlemaling og tålmodighet burde det gå?

Vel hjemme overrasket min samboer meg med å ha malt møbler mens jeg var borte! Flere ting som jeg hadde grunnet før jeg reiste hadde fått flere strøk med hvit maling! Snille, gode mann som gleder meg med å gjøre disse tingene som han slett ikke hadde behøvd å gjøre. Slikt gleder!
(Har lagt inn noen nyttige linker på bildene!)

Travelling is nice – but coming home is better! Between meetings and my job I still found time for a few market trips.
Unfortunately I did not make it to the market in Islington on Saturday as the meetings I had lasted too long. The pack their things and leave around 14.00. Next market possibility was Friday morning in Bermondsey. This market used to be a very big one but has shrunk to a quarter of what it was before, mainly because the area that they used now has become new buildings instead. What is still there is nice, prices are good and the sellers are nice.
Saturday I went to Portobello Road, but that was maybe my last visit. It’s too crowded, the dealers are arrogant and unfriendly, talking loudly about all their stupid customers. That certainly turns me off, and at a certain point I really felt an urge to tell them how I felt. However, I managed to keep my big mouth shut for once. Most of the good old dealers seem to be gone, and those who are still there often sell copies and new things.
The only thing I bought there was the basket, but that was from a lady I know from before, actually one of the few English that are still there, many are foreign.
The pictures showing interior from one of the shops at the very beginning of market, down in a basement you find this nice country style shop full of lovely vintage and old items.
The shoe blockers were bought at the market in Bermondsey. The candle sticks, and the tray as well are from this market. I was thinking about using the shoes blockers as hooks on the wall. I just have to find a way to fix them to the wall without putting screws through them, as that would destroy them.

At the garden centre in Kings Road I bought the markers – I will use a piece of chalk and write plants name on them – perhaps I will use them for my herbs that I keep in the kitchen window.

Coming home my husband surprised me with showing me what he had been doing whilst I was away. The furniture I had started to paint before leaving had gotten two cotes of white paint! What a wonderful man, using his time to do things that he really did not have to do – just to surprise me! Can you understand why I love him so much? By clicking on the pictures you will find links to various web sites.

Kommentarer

  1. Så masse fint du har kjøpt.Må tru jeg har studert bildene av den butikken du viser her.
    Vi har samme hobby, gammle ting !!

    Har noen fine gammle fat som jeg kjøpte på fredag !!

    Klem

    SvarSlett
  2. Du verden så mye fint du fant.Veldig kjekt å se alle bildene av alle de fine gamle tingene.Velkommen til min hverdagsblogg,Mitt glade(hunde)liv.Der er det mer enn bare bilder.Takk for den hyggelige kommentaren på fotobloggen min,
    ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. HUff da, trist med sure ekle selgere ;(

    Men du så artig et oppheng ti lkjøkkenredskaper, det var spesielt. Sikkert i emalje eller?

    Vel, kos deg endelig hjemme igjen!Og takk for titten i London ;)

    SvarSlett
  4. Så gøy å lese ditt reisebrev fra de forskjellige markedene...Og noen skatter har du jo også funnet.Blir spennende å se hva mannen din har malt nå da:O)Klem fra Maliva

    SvarSlett
  5. Hello I have to agree with your experience of London, I have noticed over the years shops and markets change so much. Next time try to get to Islington, or Cabbages and Roses, Langton St bottom of the Kings Road, Brick Lane is quite good if you explore off the beaten track. If you are ever around, the Country Living Fair in the spring and Autumn are also lovely...But I have to be honest....Norway, Sweden, Denmark you are all pretty hard to beat when it comes to interiors..you probably knock the socks of the rest of us !!!
    Thant makes your blogs gorgeous to visit ha ha.
    Hugs Lynn xx

    SvarSlett
  6. Tack igen för titten från London, jag bara älskar ju den staden! FIna fynd du ändå gjorde och vilken snäll man du har! Ha en bra vecka, klem

    SvarSlett
  7. Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg.Har vært innom den flotte bloggen din mange ganger,men uten å legge igjen noen spor.Skal bli flinkere.Titter snart innom igjen.Ønsker deg en god kveld.

    SvarSlett
  8. Oioioi ! Dette må jo være skikkelig artig, da. A kunne kombinere en jobbtur med markedsbesøk og så å finne så mange fine ting...
    Sånne skoblokkere har jeg også - og nå fikk jeg faktisk en IDE her...
    Flink mann du har, forresten !

    SvarSlett
  9. Tack för titten hos mej!
    Ja, visst är det fint med gamla foton och gamla saker i övrigt!

    Oj, så mycket fint du hittade i London! Så spännande att bara gå omkring och titta runt där.

    Ha en härlig vecka!
    Kram
    Lisa

    SvarSlett
  10. lOVELY BLOG... HOPE IT TRANSLATES. XOXOXO LAURA

    SvarSlett
  11. Nja, det var det, da.... Har tenkt litt på det, er jo i Bærum rett som det er - men har ikke meldt meg på.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar