Vårtegn!

Det slo meg plutselig da jeg skulle rydde litt i dag at våren faktisk ikke er så langt unna som en skulle tro. Jo - ute er den vel det, men inne ser jeg de første tegnene.

Det første jeg la merke til var at vinranken min som jeg glemte ute i høst og som måtte stå ute en kald natt - hadde flotte lysegrønne friske blader. Gjemt bort bak en gardin har den kjempet for livet i vinter og blitt frisk og fin. Nå må jeg holde liv i den og plante den i større potte om en stund. Håper den blir større i sommer.

Eføyhjertet kjøpte jeg i fjord vinter. Den hadde det bra en stund men på forsommeren var den så trist med veldig lite blader at den endte på komposthaugen. Lykkeligvis lå den helt på kanten og sent i høst la jeg merke til at den hadde begynt å få nye blader. Så fikk den en potte og en ny sjanse. Se så frisk og fin den er nå.

Oliventreet møtte samme samme sjebne som vinranken. Etter den kalde natten ute ble den ganske trist og mistet nesten alle bladene. De kommer tilbake jo! Så har jeg oliventre til verandaen allikevel. Gamle kurver er fine til slike planter med stammer.
Nede i kjelleren har mine Dronning Ingrid pelargoniaer begynt å spire. Disse har jeg hatt i 3 år nå - de blir større og større for hvert år. Jeg planter dem i gamle sinkbøtter og baljer - det syntes jeg passer til de gammeldagse plantene.

Er ikke dette vårtegn så vet ikke jeg.
Jeg får vel komme med en liten innrømmelse til slutt - det er samboeren min som har de grønneste fingrene her i huset! Han sier man må puste på dem og snakke med dem for å få dem til å trives. Jeg har forsøkt å lytte ved dørene når han vanner, men har ikke hørt noen hemmeligheter enda.....

I just realised the other day when I was doing some housework that spring is on the way! Well, outside it’s still a long way to go before we can see any signs of spring, but inside I noticed that all of a sudden there were many signs.
The first thing I noticed was my grapevine had fresh new leaves. I forgot to take it indoors this fall and the plant suffered a very cold night outdoors. When I finally got around to bringing it indoors it lost all the leaves. I tucked it away in the window – well hidden behind the curtains. Well – the plant refused to die and now it has all these lovely fresh green leaves! I will plant it in something larger this year and hope it will grow and become stronger!
The ivy is from last year. I had thrown it away in the compost bin, but luckily it was kind of laying there in the damp grass in a corner. I was tidying up and found it had new small leaves so I rescued it and put it back in a pot. The plant said thank you and rewarded with me with many more lovely fresh leaves.
The olive three suffered the same cold night on the terrace together with the grapevine. Coming into the warm living room it sadly lost most of the leaves. These are now growing again – and my olive tree is now facing a new summer on my terrace.
The geraniums are showing signs of wakening up again and are now producing new leaves. I have had these plants for years and they grow bigger every year. The flower with a pale pink flower – we call then Queen Ingrid or Märbacka here – but unfortunately I do not the English name for them.
I have to admit that it is my husband who has the green fingers in out house. He insists that you need to breath on, and talk to the plants to make them happy. I have been listening many times behind the door, but so far I have not been able to hear what secrets they have together…..

Kommentarer

  1. Så lenge det er liv er det håp,og de plantene dine er det tydeligvis liv i.Så bra det var,og samboeren din har helt rett,du må småprate med dem for at de skal trives.Han har sikkert vært og hvisket til dem når ingen hørte på,hehe.

    SvarSlett
  2. God morgen! Det bare snør og snør....derfor er det ekstra fint at hos deg finnes masse vårtegn...jeg titter heller innom din blogg enn ut av vinduet. Forresten, jeg har problemer med å skrive www.adressen din riktig....se lenger ned i gadget på min side...har du noe forslag?
    Ha en fin dag....Klem Hanna

    SvarSlett
  3. Oh så heldig du er sm har en mann med grønne fingre..her var det masse spennende.Skal bli gøy å følge med når de spirer og gror...Kanskje han kan komme med noen råd etterhvert også..hi-hi.Alltid hyggelig å få kommentarer fra deg,tusen takk og gò helg!Klem fra Maliva

    SvarSlett
  4. Hos dig finns det hopp om att våren är på väg ser jag, jag ska snart som vanligt klippa ned alla mina pelargoner så att de bli extra tjocka och fina som vanligt till sommaren, en del är faktiskt 20 år gamla och jag klipper alltid ner dom till jorden i februari, ha en skön helg,

    klem VIOLA

    SvarSlett
  5. åhh dette ga i hvertfall vårstemning...så flotte plantene dine er=) Jeg har en eføy som vkser og vokser,jeg klipper og klipper slik at den ikke skal bli hengende helt ned i gulvet,men dette tror jeg den liker,for den skyter fart hver gang.

    Er godt å høre at det er flere som har det slik hjemme at det er mannen som har de grønne fingrene..hihi. Klem

    SvarSlett
  6. Så godt med litt vårtegn!! Her blomstrer det i drivhuset som bare det, lurer på å ta inn ett eksemplar! Sysn det er veldig kos med litt broderier, selv om det ikke blir så masse så blir det iallefall noe! Ha en strålende helg!

    SvarSlett
  7. Så lenge det er liv er det hår, vettu !
    God helg til deg ! Du har vel ikke tenkt deg til Løtenhallen i morgen ?

    SvarSlett
  8. så kosleig....!
    ja det er håp når plantene spirer..
    nydleigt!
    god helg og stor klem , så venter vi sammen~~~~¨

    SvarSlett
  9. Deilig å ane våren i det fjerne!

    SvarSlett
  10. Hei : Jeg så enig så enig med deg, og du var ikke streng;) Vi kan ikke bare fyke rundt med sprayboksen og malingskosten og ukritisk male alt hvitt, som du sier så kan møbler og interiør aldri "bli seg selv" igjen etterpå, og enkelte ting blir "ødelagte" for alltid og vil aldri få den verdien de en gang hadde. Inspirert av deg tok jeg derfor kontakt med selgeren og ble nesten glad da han fortalte at den var fra 80-90 tallet, så da kan jeg jo med GOD samvittighet spraye den, noe jeg nå er i god gang med også :)

    MYE fint her, har kost meg lenge nå med å se gjennom den fine bloggen din, mye, mye fint!!

    Ha en herlig lørdag og nyt vårtegnene!

    Klem fra meg

    SvarSlett
  11. hihi, er det ikke artig når livskrafta er så sterk at den overkommer litt lett neglekt :)

    SvarSlett
  12. åååja... vår... sukk den nærmer seg liksom... men utenfor vinduet mitt idag er det bare hvitt i hvitt på hvitt... snødd inne har jeg! Rett og slett.... Men snart er det vår... jaaada....

    SvarSlett
  13. takk fro hyggelig melding...
    ja dette loppemarkedet var nikotin for meg idag,- herligt! så er det utenom den vanlige sesongen, det er foreldre til ein 9kl som samler inn penger til klassetur. var ute til dei med noen ting eg ville levere, da kjøpte eg meir,- var kommet nye ting på bordene...
    herligt~~~~
    ha en hyggelig kveld videre¨~~~~~

    SvarSlett
  14. Håhå ! Jo, det skal jeg fortelle deg....
    Har en del forskjellige ting i emalje - beige med grønn kant.. Så i dag fikk jeg suppelert noe av det. Bøtte, tissepotte ( kjekt å ha ! )sodakopp og ei bøtte med lokk....
    Men det artigste var " Skikk og bruk " boka fra 1960 ! DER var det mye artig lesestoff , skal jeg si deg !

    SvarSlett

Legg inn en kommentar