Resultatet fra helgens kurs

Jeg og samboer har altså vært på kurs i innramming i helgen.  Det var utrolig morsomt og veldig koselig å ha med ferdige bilder hjem, ting som ellers ville ha ligget i en bunke i en eske eller innerst i et skap.

Disse franske kartene kjøpte jeg for mange år siden på marked i London.  Jeg har kviet meg for å levere dem inn til en ramme-maker på grunn av prisen. 

Nå henger de endelig på veggen - egenhendig rammet inn etter alle kunstens regler. 



På et marked i Frankrike kjøpte jeg en hel bunke med løsee sider fra en motekatalog fra ca 1890.   Noen av sidene var ødelagte, men mange var brukbare.  Her er et av arkene med ramme og passe-par-tout. 


Her er en gammel utgave av Kvinner og Klær.  Forsiden var bare helt nydelig syntes jeg.  Jeg har lagt hele bladet inni rammen - det hadde vært så synd å klippe i det.  Om 50 år er det kanskje noen som finner bladet - hvem vet?


Det som var aller mest pirk var å få skåret til passe-partout.  Her tillates ingen feilskjær!




Kurset jeg gikk på var i regi av Bærum Husflidsforening og ble holdt på Wøyen Gård.  Dette anbefaler jeg virkelig - en utmerket måte å bruke en helg på!


Et av våre gjesterom her i huset er omdøpt til ."Amerika-rommet". Her er det samlet ting og tang fra utallige reiser til USA.   Et billig trykk - som er like vanlig i amerikanske hjem, som elgen i solnedgang en gang var i Norge - er dette motivet.  Det heter "Prærien er min hage" og er malt i 1950 av Harvey Dunn.  Det passer utmerket i Amerika-rommet, nå da også endelig med ramme! Fasaner er det mye av på prærien så en bukett fjær passer utmerket! Flagg, hatter osv hører med.  Det hører med til historien at rommet ofte er i bruk - nettopp av amerikanske gjester.





Kommentarer

  1. JØSSSS! LEKKERT , FLINKT & ALT DET DER :-)

    SvarSlett
  2. Har aldri hørt om slikt kurs før. Knallbra for oss interiørdamer som skal forandre bilder hele tiden. Og pas par tou, som jeg ville sagt(fnis) er kjempevanskelig??
    Så masse tøffe bilder du har rammet inn.
    Og potettipset var også nytt for meg. Takk for tipset.
    Hei hopp
    Klem
    Randi

    SvarSlett
  3. Hei, og så gøy at jeg fant bloggen din. Jeg elsker antikviteter, og det blir spennende å følge en blogg som din.

    Ha en god dag.
    Terese.

    SvarSlett
  4. Så genialt med kurs i innramming, verkeleg eit tips til andre husflidslag...Og så bra du fekk det til! Riktig innramming lyfter eit bilete mange hakk.

    Og heilt einig med deg om å halde seg til ein enklare symaskin, blir litt matt av alle finessene som finst på dei nye...skal sjekke Husquarna.

    Har vore utruleg dårleg i svangerskapet så langt, så stemmer at blogging ikkje har vore fyrste pri;-) Men formen er stigande, heldigvis. Veldig stas er det uansett!

    SvarSlett
  5. Dette var sikkert en spennende kurs..veldig kjekt å få lære å ramme inn på en fin måte..
    Og dine bilder var kjempefine..

    klemmer =)

    SvarSlett
  6. Dette hørtes ut som et spennende og nyttig kurs! Så fint dere har gjort det, og så nydelige bilder dere har rammet inn:)) Klem

    SvarSlett
  7. Hei!
    Så fine bilder :)
    Og ellers veldig fin blogg med mye inspirasjon ;)

    Klem Anette

    SvarSlett
  8. Oi, så kjekt å kunne gå et kurs som man virkelig har bruk for, og å gøre det sammen er jo dobbelt så kjekt. Skulle gjerne hatt et lite kurs selv, har litt av hvert liggende som skulle vært rammet inn, deriblant noen gamle ukeblad. De passer så fint inn i et gammeldags interiør og er kulturhistorie å ta vare på, synes jeg.

    Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
  9. Hei. Så gøy å gå på sånne kurs sammen med din kjære. Ekstra koselig da. Ja det er veldig greit å lære sånne praktiske ting. Resultatet ble veldig bra. Ekstra gøy når du hadde så mye fint å ramme inn :)
    Ha det fint så lenge
    Trude :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar