En stopp på veien hjem fra syd Frankrike

I min grønne ungdom var jeg Au Pair pike i Frankrike et år.  Jeg bodde i en liten by rett ved grensen til Sveits med Geneve som nærmeste storby.  Vi bodde på den franske siden av grensen, i et vakkert område med gårder og grønne marker, og utsikt til Jura fjellene.  


Denne gangen tok vi veien via Sveits og "min landsby" Ferney- Voltaire.  Du verden som det var skjedd forandringer i løpet av de 40 årene som har gått.  Familien jeg jobbet hos bor ikke der lenger, barna er er voksne og gift med egne barn. Det var nesten ugjenkjennelig.  


Men - jeg fant en av bondegårdene jeg husket, og bonden der hjalp meg på rett vei.  Det så ikke så flott ut hos dem heller for 40 år siden, kan ikke huske at de hadde så masse blomster.  De hadde ikke blomster i det hele tatt, etter hva jeg husker.  

Det har vel kommet ny bondekone til gårds da, som liker å pynte! Nå var det fantastisk flott på gårdsplassen! 




Huset jeg bodde i var blitt trist og så lukket ut.  


Hver gang jeg hadde vært på språkkurs i Geneve måtte jeg ta bussen tilbake til Ferney-Voltaire.  Deretter var det ca 3 km til fots forbi parken som omgå Voltaires slott, før jeg var hjemme.  

Det skal jeg si var skummelt for det fantes ikke vei belysning og det raslet og rørte på seg i mørket inne i parken.  Deretter var det forbi gården med sinte hester - som alltid skrapte med hovene i bakken når noen gikk forbi.  





Vi tok en rask tur innom slottet til Voltaire før vi fortsatte på turen hjem.  







Voltaire er en ganske sympatisk filosof, forfatter, advokat.  Som så mange på rundt 1650-1750 var han også fengslet for sine ideer og meninger.   Han kjempet en kamp mot intolleranse og mennesker \s rettigheter. I en alder av 65 slo han seg ned på landsbygden i Frankrike.  

Dette vakre lille slottet var hans hjem i de siste 20 årene av Voltaires liv.  Han kjøpte slottet i 1758 og bodde der i ca 20 år.  Mannen ble faktisk nærmere 80 år - bare det var litt av en bragd på 1700 tallet.  

Det var her han skrev mange av sine skrifter om menneskerettinger, toleranse og skuespill som han oppførte på slottet fordi de var forbudte i Geneve. Her mottok han sine mange fornemme gjester - som han hadde riktig mange av.  






Er dere på disse kanter er Ferney-Voltaire et hyggelig sted å stoppe for natten!
Og - vil dere vite mer om Voltaire ha jeg lagt inn en del linker. 

Kommentarer

  1. Ser ut som du har hatt en fantastisk tur i skjønne omgivelser:)
    Ha en herlig uke
    Klem Merete

    SvarSlett
  2. Artig å lese, og se.
    Gamle tomter er spennende. Og så føles det ikke lenge siden...

    Og så mye spennende som du har til salgs nå.

    Ha en fin kveld.
    :) Inger

    SvarSlett
  3. For en spennende historie du forteller om på vei hjemover. Så spesielt det må ha vært å oppleve disse stedene igjen så mange år etterpå, og takk for at du deler dette på bloggen. Det gir meg assosiasjoner til mine studieår i Sveits for over 30 år siden!
    God tur hjem til Norge!
    Klem fra et litt kjølig Provence

    SvarSlett
  4. Hei igjen.
    Jeg er på Rakfiskfestivalen lørdag. Har salg utenfor Franitahuset v/Statoil. Sammen med Lun med strikkevarer.
    Finner du meg ikke, så ring meg på 9111 6161.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar