Slekt

Da jeg var i USA på høstferie for ikke lenge siden fikk jeg den store gleden av å se og oppleve hvor min tipp tipp oldemor hadde slått seg ned da hun emigrerte midt på 1800 tallet.  

Ingen hus er igjen der nå og jorden drives av mennonitter, en sekt som mange forveksler med Amish. 




De reiste fra Flatdal i Telemark i 1854 og utvandret fra en bygd som var omringet av høye fjell til en prærie som var så flat som en pannekake.  




Dette er den yngste dattern til min tipp tipp oldemor - hun var 11 år da de reiste fra Norge.  


 
Det må ha vært en stor overgang. Jeg tenker meg at det må ha vært mange tunge stunder der ute på prærien.  

Med henne fulgte de minste barna hennes - men de reiste ikke helt til det uvisse, for to sønner og en bror av henne hadde allerede utvandret.  Mannen sin hadde hun mistet året før de reiste.  



Jeg har alltid lurt på hvordan livet deres ble der i det nye landet.  Nå har jeg funnet noen brikker i puslespillet.  

Yngstedatteren Anne ble gift med en annen utvandrer fra Flatdal.  De holdt sammen telemarkingene!  De giftet seg norsk alle sammen faktisk.  
To sønner ble soldater og deltok i den Amerikanske borgerkrigen.  
Det er spennende historier som dukker opp.  

Når man i tillegg finner bilder så blir det veldig fasinerende! 
Nå er det bare resten av historien som mangler.  


Kommentarer