Hagearbeid til glede

Min samboer arvet for flere år siden en gård i Valdres. Dessverre er vår tid knapp så noen velpleiet rosehage kan det ikke bli der. Det kommer masse snø, og vinteren er hard for mange planter. Fremdeles ligger det en flekk snø igjen ved låven. Det som vokser der er stort sett gammeldagse stauder. Hagearbeidet dreier seg vel egentlig bare om å hjelpe naturen litt. Vi rydder og raker og forsøker å holde busker og kratt unna. Det er en takknemlig jobb når naturen er så vakker. Stein danderes og stables og blir små murer som holder jorden på plass. Vann er det nok av og en liten dam er anlagt i nærheten av tunet. Dessverre spiser elgen seg god og mett på de gamle trære i hagen. Det er litt synd, men de er nå allikevel så vakre å se på der de rusler rundt at vi har ikke hjerte til å gjøre noe med dem.

Det ligger et fint gammelt hus på gården, som dessverre ikke har bad og kjøkken enda. Hvis vi en gang får gjort det i stand er resten bare noen strøk med maling og litt møblering. Det kunne blitt et fint hus. Taket skulle nok vært enten malt eller byttet ut. Drømmen er gammeldags skifer tak. I mellomtiden koser vi oss et lite rødt hus som er akkurat så lite at det ikke krever noe særlig arbeid. Her er alt vi trenger på noen få kvadratmeter.

På ettersommeren er det meste dekket av flotte naturlige blomsterenger.

Kommentarer

  1. Du verden, for en flott plass!
    Og det gamle, hvite huset er jo bare nydelig!
    Arvet dere huset med inventar også?
    Det må jo ha vært mange flotte skatter der inne?

    Syns det var så nydelig der, med vanndammen, små steingjerder osv.

    SvarSlett
  2. Det var et herlig sted, så heldige dere er :) Og for en drøm av et hus, det kan nok bli fantastisk med litt innsats kan jeg tenke meg! Et sånt hus jeg drømmer om... (Med kjøkken og bad vel og merke, hehe...) Ha en fin kveld! Synnøve

    SvarSlett
  3. For et fantastisk sted!!

    Her kan dere jo kose dere med prosjektet i tiden fremover så lenge dere kan bo i det røs huset mens dere holder på....

    God natt .-)

    SvarSlett
  4. For ett herlig fristed!

    Det gamle hvite huset var jo så nydelig, håper dere får tid og overskudd til å fikse på det en dag.
    I mellom tiden får dere kose dere i det koselige røde huset:O)

    Ha en fin dag!
    Klem:O)

    SvarSlett
  5. JØJJE MEG !! For en vakker plass. Tok nesten helt pusten fra meg gitt. Det er ikke liv lagnad å flytte dit da..., for det måtte jo virkelig vært noe?

    Og hager..., etter min mening skal de ikke være nystriglet til enhver tid, ikke fint i det hele tatt det, med rette kanter og nyklipte trær og kanter. Nei, hagen skal være levende, og en skal kunne kose seg der også, hvis ikke blir det bare et slit og et ork.

    Takk for at du viste oss denne fine plassen da.

    SvarSlett
  6. wow!!! For et hus!! Ser jo ut som en drøm...bare ta på den hvite blondkjolen, ta blomsterkurven på armen og rusle rundt i hagen og nyyyte! Men akk,,ja jeg ser jo det ligger på et kaldt sted i landtet,,så den drømmen får vel kanskje bare være i hodet! Håper alt er bra med deg, jeg er innom deg ser du,,men ikke alltid tid til å legge igjen hilsen!

    Ha en nydelig dag du, hold på drømmene..om drivhus og alt annet vakkert,,,det er gratis og lite tidkrevende,,((:

    SvarSlett
  7. Jeg stemmer i med ros jeg med; for en herlig plass og Guri meg for noen koselige hus! Heldige er dere jammen. Viktig som du sier at det skal være et fristed og ikke bare arbeid. Hus og hage kan være krevende, det gjelder å prioritere!
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
  8. Oj....dette var et nydelig hus!!
    Tenk å kunne restaurere dette!!

    Nydelige omgivelser også!!
    Ha en fin helg:O)

    SvarSlett
  9. Åh, for et vakkert hus... Hvorfor kan ikke mannen min arve et slikt..?

    Klem

    SvarSlett
  10. Hei du,

    koselig innlegg... og vakre sommer bilder!!! Ville også si at du har blitt tagget på siden min!

    Ha en super uke.
    -Trine

    SvarSlett
  11. Hei!Nydelig plass,vakker natur.
    Merkelig at det flotte gamle huset ikke har kjøkken,lykke til med prosjektet.Nyyyt sommeren og det flotte været.Hilsen Linda :))

    SvarSlett
  12. Deilig :) Det er godt å ha det slik... God helg. Hanne

    SvarSlett

Legg inn en kommentar