Helgens utskeielser

(See English text at the bottom of the page)

Nok en fin helg er over og ny arbeidsuke er påbegynt. Hvorfor i alle dager går lørdag og søndag som en røyk og mandag virker som en hel uke?



Vi har vært i Valdres igjen og fortsatt oppussingen av den lille plassen i skogkanten. Lørdag ble det maling til sent på kveld. Da endelig penslene var satt i white sprit var det mørkt. Da jeg kom ut på trammen og skulle gå ned til gården var det en stor elg-ku på jordet. Den måtte jeg forbi. Den så meg nok, men rørte seg ikke før jeg begynte å plystre muse-visa så høyt jeg kunne. Det gjorde susen. Elgen forsvant inn i skogen og jeg vågde meg på tilbaketuren.

Det er blitt lyst og fint i de små rommene nå. Et strøk til på kjøkkenveggene og gulvene nå så kan det som virkelig er gøy begynne. Tenkte gulvene skulle bli lyse grå - slik som her med gamle filleryer.




Da det ikke var mer jeg fikk gjordt med vegger og tak (taket slapp jeg å male som dere ser...) gikk jeg på skattejakt i boder og loft. Det er utrolig mye fint og gammelt som er stuet bort når man leter blandt det som en gang var kassert av eldre generasjoner. Se her så mye fint!

Harald skal få en fin ramme og henges opp på veggen tenkte jeg.








Gammel kjøkkeninnredning blir malt - ja halvgammel er kanskje mer riktig. Den får duge. Jeg har liksom tenkt at dette skulle gjøres med det vi har og ikke koste så mye. Det får heller bli noen timer med å pusse opp ting.




Denne sengen kan bli fin med masse puter og lappetepper. Hadde tenkt at den også skulle få lov til å være sofa også i det lille kammerset.

Ellers rakk jeg å få med meg kremmermarket i Begnadalen. Her er litt av fangsten. Det gamle emaljerte skiltet ble jeg veldig glad for at jeg fikk kjøpt! Har ønsket meg et slikt lenge!
Det var et rimelig og artig avbrekk i malingen. Dessuten hadde de fantastisk gode lapper med rømme og syltetøy!
For de som skal den veien neste år.....

Til sist kommer noen stemningsbilder.


Ha en fin uke alle sammen!

Another nice week end in the country is over.
We continued our restoration project at the small homestead and got a lot of painting done. Saturday night I painted long into the night and when I finally had finished for the evening and planned to go walk back to the farm, I was surprised by a huge moose grazing in the field just a few feet away. I had to get past the animal and didn't know what to do. I tried whistling. The moose did not like that so she finally sat off into the woods again and I could walk safely through the dark back to the farm. I did not feel very safe though…..

When painting was done ( I did not have to paint the ceiling as you can see) and I was waiting for the paint to dry, I went treasure hunting in the attic and in the barn - looking for furniture and bits and pieces to give a make over and use for furniture later on. The idea with the homestead is that we are not going to spend a lot of money but try to fix it up with what we already have at hand. I will have to spend some hours fixing up things instead of buying new stuff – but that is part of the fun. It is amazing how much stuff has been put away in every corner by generations before us.

The old kitchen furniture - in fact not so very old - is now being painted and will have to do like that. An old bed will be a combination of sofa and bed. I will fill it with nice textiles and quilts and I think it will look nice.

I also went to a flea market in the next valley and found some nice old things. The coffee and waffles they sold were a nice treat also, although not low calorie I'm afraid.

Kommentarer

  1. Wow så masse fint du har funnet, det må jeg si. Ler, da jeg likte måten du fikk vekk elgen på:))
    Gleder meg å se når du får pyntet i hytten deres.
    Gamlå

    SvarSlett
  2. Trivelig plass dette kommer til å bli. Kan virkelig se det for meg meg når du har pyntet og stæsjet litt. Sansen som du har for antikviteter og snurrepipperier!!

    Elgen skremt av ei mus da gitt.... he he

    SvarSlett
  3. Heisann!!
    Takk for hilsen.......ja lenge siden sist!!
    Denne bloggverdenen har begynt å bli temmelig stor nå!!
    Nei Emmeline ville ikke ha sofaene..kan du tenke deg??

    Så fint det ser ut stedet deres og så gøy å gå på skattejekt:O)
    Masse fine ting du har funnet og det er jo så kjekt å pusse opp det man har!!
    Snart er det loppemarked her og det gleder jeg meg veldig til!!
    Har ikke vært noe i bygden i år!!

    Ha en fin kveld og lykke til med videre oppussing:O)

    SvarSlett
  4. Masse fint du har funnet. Jeg likte spesielt godt det hvite skapet og den lille blå/grå hylla. Jeg drar på smilebåndet hver gang jeg ruller nedover bloggen din og ser trekløveret av kjeler, for mamma og pappa har en som er blitt brukt som potetkjele så lenge jeg kan huske. Men de har jo bare en, og den er alt annet enn energisparende. Den dekker jo bare litt av plata *ler*

    SvarSlett

Legg inn en kommentar