Jeg pakker ut!

Endelig har jeg såvidt begynt å pakke opp litt av det jeg hadde med fra Frankrike. Har akkurat satt på en vaskemaskin med gamle franske tekstiler, laken, nattkjoler, putevar og duker. Denne var vasket allerede. Vet ikke sikkert hva den er ment til, men hos oss er den blitt pyntehåndkle. Jeg syntes motivet var vakkert - dessuten passer rødt på kjøkkenet.


I have just started unpacking the boxes I brought home from France. The washing machine is working hard cleaning the old linen and old night gowns and all the other things. This one was already washed. I am not sure what it was meant for – but I have used it as a wall hanging. I think the motive is so nice and red go very well in our kitchen.


Dette fatet på stett syntes jeg er flott. Vel er blått og hvitt porselen mine favoritter, men dette rosa fatet var flott også. Det var en terrin med samme mønster hos samme selger, men dessverre hadde terrinen en stor sprekk så den kjøpte jeg ikke.

I think this one is particularly nice with the pink decor. My favourites are blue and white but I liked this soft pink as well. The same seller had a big tureen as well, but as it was a little damaged I did not buy it. What a pitty!


Man kommer jo ikke utenom relegiøse bilder i Frankrike. Disse er koselige - ikke for triste syntes jeg. Det kan bli litt mye med mange dystre relegiøse bilder - de må i alle fall ha litt farger.

There are lots of pictures with religious motives in France. Some of them are nice – as long as they have bright colours. Otherwise I think they can be rather depressive.



Jeg er fasinert av gamle foto. Dette bilde er av en soldat som døde 20 år gammel ved Duncerque i begynnelsen av første verderskrig. For en skjebne! Er det ikke trist at han er glemt av sine egne og har havnet på loppemarked. Det stakk meg litt i hjertet - derfor adopterte jeg ham!

Old photos fascinate me. This one show a young soldier that was killed at Dunquerque in the beginning of the Big War in 1914. I felt sorry for the poor boy laying there at the flea market – forgotten by his own family and friends – so I adopted him and took him with me home.

Jo da - det ble en del blått porselen også. Dette er en av flere tallerkner jeg hadde med til min samling av tallerkner. Jeg drømmer om en stor hvit vegg jeg kan henge dem opp på! Foreløpig har jeg dem i et skap, men der er det jo ingen som har glede av dem. Jeg må nok rydde plass til dem en dag.
Oh yes, I did find some blue and white porcelain as well. I have a few old plates that will go very well with my collection of old blue and white plates. At the moment they are stored and hidden. I am dreaming of a big white wall for them. I think I have to re-arrange things to make room for them. It is no pleasure storing them like this.

Så til slutt bilder med smak i...
Finally I am showing you some ”tasty” pictures.

Rosmarinen ble i full fart reddet inn fra kulda forleden kveld. Flaska med Cointreau ble brukt til å lage deilig sjokolade med smak av likør etter turen på søndag. Har dere laget det noen gang? Hvis ikke, så prøv. Det blir absolutt den deiligste sjokoladen du kan tenke deg.... Grand Marnier kan også med hell brukes.


The rosemary plant was saved from the cold the other night. The bottle of Cointreau was use to flavour the hot chocolate we made on Sunday afternoon as a treat after our Sunday walk. A little dash of liquor in the chocolate makes a big difference. Grand Marnier can also be used! Try it and enjoy!

Kommentarer

  1. Hei. Takk for koseleg kommentar,alltid kjekt med "nye" som finn meg! Ein flott blogg du har,og så mykje fint du hadde med heim frå Frankrike!!Eg elskar gamle broderi,og så må du nok laga plass til dei nydelege fata dine,ja. Alt for fine til å gøymast inni eit skap!
    Helsing Nikoline på landet

    SvarSlett
  2. Jøss så mys flott du har kjøpt da. Men så vet jeg nå nå hva du har å velge i på de marjedene der nede. Aldri!! sa jeg, skal jeg reise hit uten bil, og mulighet for å ta med en masse hjem.
    Fikk du kjøpt noe til nettbutikken da?? er nå litt spent på det jeg.

    Tips om sjokolade er notert, og klart kan man skjønne at det blir godt.

    SvarSlett
  3. Finte ting du har handlet, masse fint fra Frankrike, kommer noe i nettvutikken? Ha en fin dag.

    SvarSlett
  4. Så masse fint du hadde funnet på loppemarkede da:)
    Takker for titten inne på din koselige blogg, med en liten hilsen.

    SvarSlett
  5. Så lekkert fat, det med blå blomstermotiv var og det pynthåndklet var også nydelig. Du er heldig som finner slike kupp.

    Her er det travle dager, så kos, men jeg kjenner igjen det du skriver om sorg over at en ikke har liv i magen lengre, savner sparkene og det å kunne bære på det lille vidunderet. Halsbrann savner jeg derimot ikke ;-P

    Ingenting som er bedre som at ungene er blitt voksne og klarer seg bra heller.

    Ha en koselig onsdag og uke videre.
    Klem!

    SvarSlett
  6. ÅÅ så mye vakkert du hadde med i kofferten:) Det pyntehåndkle var praktfullt... det var den røde skålen også.! Så kjekt å få tak i slike skatter.

    Har vært endel på lørdagsmarked i Cannes, både i parken der og inne i den stor hallen. Så kjekt,kan gå og drømme der i timesvis. Men syntes nok det er litt dyrt der ifht. i Danmark f.eks.

    Dessuten er jeg bare en liten hobbysamler.. Syntes gamle ting er vakre uten at jeg har så mye greie på det egentlig:) Du er nok mer proff enn meg ja.. Ha en fin dag, klem Josefine

    SvarSlett
  7. Vi har samma kärlek till vackra saker ser jag, ljuvliga! Ha det gott, klem VIOLA

    SvarSlett
  8. Sååå masse fint! Jeg må si jeg er imponert over utvalget og kvaliteten på det jeg selv så på markedet i Nice. Som du sier, skulle nok hatt større lommebok og stor bil (og jeg som to fly...) når man er i Frankrike. På markedet i Nice var det sååå utrolig masse lekkert i tekstiler og annet, og ikke til så avskrekkende priser heller, synes jeg. Det frister vireklig til gjentakelse, en vakker dag...

    SvarSlett
  9. Her var det mye snadder, og jeg fikk helt hjertesukk av det ene flotte bilde... ja, det er vel a St.Theres...

    Nydelig blogg.. og vakre bilder.

    klem White vintage

    SvarSlett

Legg inn en kommentar