Emmaus

Emmaus - hørt om dem? Jeg hadde ikke hørt om Emmaus før jeg kom til Frakrike, men i ettertid ser jeg Emmaus mange steder, nå som jeg er klar over hva det er. Har sett skilt i Norge også.

Emmaus er en kristen organisasjon som i likhet med Frelserarmeen / Fretex driver hjelpearbeid og bruktbutikker - de jobber mest blandt hjemløse, prostituerte, rusmisbrukere etc. De driver som sagt bruktbutikker hvor det gis jobb trening og mulighet til å komme tilbake til samfunnet, samtidig som de gir de som trenger det et tak over hodet, mat og omsorg.

Emmaus finner man i mange land - du kan lese mer om dem
her - jeg har lagt inn link til den engelske siden, siden mange kanskje ikke er like i stive i fransk. De har også en side i Frankrike naturligvis - og mange utsalg. Her i Katalonia har vi det nærmeste i nærheten av Perpignan. Det ligger på en gård utenfor byen så man må egentlig har bil for å komme seg dit.




Jeg har kjøpt mange ting der gjennom årene. Man kan fremdeles finne flotte gamle møbler der, til en brukbar pris. De kjører også varene hjem til deg hvis du betaler en liten sum for det.


Bildene viser noen av skapene de hadde for salg i dag.

En gang jeg var der kom jeg i snakk med en av de som jobbet der. Han fortalte meg at han hadde kommet til Frankrike via Norge (fra USA). Han hadde syklet til Frankrike fra Norge, en reise han hadde brukt 6 år på. Livet hadde nok ikke vært bare godt for den karen i løpet av de årene, det bare han preg av. Det er mange sjebner der ute i verden. Jeg håper det går bedre for ham nå. Enten gjør det det - eller ikke. Jeg har ikke sett ham der siden.

Kommentarer

  1. ... så spenneden lesning...!
    så spenneden også innlegget over...
    heldige dere som har hus der sør...
    klem fra magny..

    SvarSlett

Legg inn en kommentar