søndag 21. februar 2010

Jeg elsker reklame!



Når jeg sier jeg elsker reklame så tenker jeg ikke på alt papirert som fyller postkassen og som sniker seg inn som vedlegg til aviser og magasiner - eller reklamen på TV som ødelegger ellers koselig filmer og programmer. 

Jeg tenker på de herlige reklameannonsene i de gamle ukebladene. 

Jeg har lest i gamle ukeblader og funnet annonser fra årene rett etter krigen.  Tenk hvor herlig det måtte være å kunne kjøpe sjampo, tannkrem, hatter og sko og alt man hadde savnet i de lange og vanskelig krigsårene. 



Legg merke til den høflige språkbruken - her sa man De og Dem, -  og var virkelig ærbødig overfor kundene.
 


Jeg har forøvrig noen slike gamle blader i nettbutikken hvis noen er interessert!

I have been reading old magazines and I have particularly been thrilled reading the old publicity. What a joy it must have been to finally being able to buy some luxury again! Shampoo, baking soda, shoes, cars and radios - it must have been a fantastic time just returning to normal life after the long war! These old magazines give a glimpse of how the world must have been in the late 40’s. Life was enjoyable again, and one could even allow oneself a little luxury!

8 kommentarer:

  1. Fine og morsomme bilder ( og tekster)...Skrubb ikke, det ødelegger både Dem og tøiet ;-)

    SvarSlett
  2. Ah herlig ! elsker å kikke i gamle ukeblader :-) Jammen har verden forandret seg !

    Ønsker deg en fiiin start på uken !
    klem, Nostalgia

    SvarSlett
  3. Så koselige og nostaliske bilder!

    Klem : )

    SvarSlett
  4. Hærlige bilder. Jeg har også noen slike gamle blader. Prøver å få tak i mest mulig fra 1953, året jeg ble født. Har jo planer om å lage "historiebok" til barnebarna....
    Ha en super uke.
    Klem :O)

    SvarSlett
  5. ..artig å se prisen også...40 øre a' gitt...festlig;-)

    SvarSlett
  6. Så moro med slike gamle blader... prisen er nok litt mindre enn i dag...
    Klem O=)

    SvarSlett
  7. Dette var koselig og nostalgisk lesing. Jeg huseker faktisk at vi hadde slike blader på loftet i mitt barndomshjem. Den gangen ble ukebladene tatt vare på lenge...
    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett

Det oppstod en feil i denne gadgeten