Tips om rengjøring av oljemalerier



Hva i alle verden har en halv rå potet med kunst å gjøre?

Jo - de hører absolutt sammen.  Hvorfor?  Poteten er nemlig et ypperlig rensemiddel for skitne oljemalerier. 

Skjær en potet i to og gni snittflaten på det skitne lerretet.  Når poteten er tørr eller skitten så skjærer du av en tynn skive og får en ren og ny og fuktig snittflate.  Gni videre til du har fått vekk eller løsnet skitten.  Deretter bruker du en fuktig klut som ikke loer og tørker av potetsaft og skitt.  

Dette skader ikke bildet og får frem fargene og lyset i bildet igjen. 



Dette bildet kjøpte jeg på et loppemarked, med ødelagt ramme og forferdelig skittent  så kostet det ikke mange kronene.  Det fikk ny ramme på kurset og er blitt renset med potet.  Sneen ble faktisk hvit igjen.  I morgen skal jeg finne en plass til det. 

Bildet er signert O Sæther og er malt i 1946 - ingen stor kunst men et blidt og vennlig vintermotiv - sikkert malt i glede rett etter at krigen var slutt. 

Kommentarer

  1. Noe slikt har jeg aldri hørt om før...skal huske det tipset der. Husk giveaway inne hos meg. Ha en fantastisk ny uke...klem fra Mona

    SvarSlett
  2. For et fantastisk flott tips, takk for at du deler :)
    Ha en super søndagskveld
    *Siv*

    SvarSlett
  3. That is a very lovely painting. Thank you for the information.
    Best regards Willy

    SvarSlett
  4. Thanks for your kind comments about our country. XXxx

    SvarSlett
  5. Smart! Takk for tipset. Kos å se resultatet av innrammingskurset i innlegget over her også. :)

    SvarSlett
  6. Takk for dette enkle, men uvurderlige tipset! Jeg ķjøpte et maleri på en auksjon, som jeg må rense. Nå skal jeg ta fram poteten!

    SvarSlett
  7. Jeg har forsøkt med kepaløk uten særlig resultat, potet skal nå forsøkes på et 75 år gammelt bilde.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar