Helgepusling i Valdres

En søndag med masse regn har det vært,men allikevel har det vært noen stunder med opphold, spesielt tidlig på dagen.  Vi har benyttet sjansen til å hogge tømmer!  Ikke det at vi skal bygge og lafte, men litt ved er det greit å få i hus.  Det blir ikke tørt til denne vinteren, men til neste år trengs også ved, og her må man tenke langsiktig. 

Jeg vil si at like viktig som veden - er det faktum at det må hogges for at den ikke skal gro igjen rundt oss.  Her hogges det jevnt og trutt men før vi får sukk for oss er det dukket opp nye trær.  Noen graner sto alt for nær låven, så i dag gikk to av dem i bakken.

Samboeren svinger motorsag og øks - jeg hjelper til med litt rydding og kløyving.  Før lunch hadde vi en pen liten haug med kubber klare til å stables og tørkes. 


Slike ting er deilig å holde på med for meg som sitter på baken på en kontorstol dagen lang.  Deilig å bare kunne tenke på om kubben skal deles i to eller flere biter.  Noen gangen trenger man virkelig slike stunder - bruke kroppen litt - koble ut hjernen og bare la tankene fly dit de vil. 


I går kveld ruslet tre store elger forbi huset - jeg bare elsker det når naturen er så sjenerøs og lar oss få et lite glimt av det som foregår i de store skogene. 



Nest gang vi er i Valdres igjen venter en stor haug granbar som skal kvernes opp og fylles i humper og dumper der det trengs. 


Kommentarer

  1. Hei :-)

    Ja, er det ikke godt å ha litt tid til sånne ting som akkurat vedkløyving ? Å bare ta stilling til en ting og det er om det skal kløyves i to eller flere...? Kjenner til den der , ja. I år har jeg latt kjentfolk hogge seg ved i skogen og bestilt den jeg skal ha selv - og det er IKKE sånn det skal være.
    Litt praktisk jobbing er godt for både kropp og sjel :-)

    SvarSlett
  2. Nå har jeg prøvd ut i fra bildene og innleggene, og finne ut HVOR du holder til ......ikke lett det der, men flott er det.....håper dere får oppfylt drømmene rundt sveitserhuset også.....

    SvarSlett

Legg inn en kommentar