PUTE BONANZA

Det er snart tid for julemarkeder igjen og jeg har vært nødt til å ta fram både fantasien og symaskinen.  Det er den tiden på året.  

Første skritt på veien var å se gjennom hva jeg hadde samlet opp av stoff og broderier i løpet av året.  Det var en god haug jeg hadde av gamle tekstiler.  Det var ryer, tepper, gensere, broderier osv.  
Heldigvis var alt vasket og klart for å brukes til noe.  

Etter flere kvelder - dager - på syrommet er dette noe av det jeg har produsert.  

De broderte putene er opprinnelig bilder som jeg har tatt ut av rammene og vasket.  Fillerye-putene er laget av de bitene på gamle filleryer som fremdeles er hele.  Jeg har brukt filleryer som ellers ikke kunne brukes som ryer lenger.  

Uansett hva man syr av så er det viktig at alt er vasket på forhånd slik at de forskjellige tekstilene ikke krymper forskjellig i vask.  Nye stoffer må også vaskes!  

En annen viktig ting er at man må ta seg tid til å sy i glidelås, slik at trekkene lett kan taes av og renses eller vaskes.  Det er litt ekstra jobb, men veldig viktig.  

Som bakstykker har jeg brukt stoff som det er godt hold i og som holder puten i fin fasong.  Et godt dongeri stoff er fint, men ikke bruk dongeri med strech.  

De fleste av disse putene kommer til å være til salgs på julemarkedet i Stallgården Eidsvoll Verk.  Det er rett ved Eidsvollsbygningen.  Datoene er 8. og 9. desember fra 11.00 til 17.00 begge dager.  











Kommentarer

  1. Så fine puter du lager. Artig måte å bruke om stoffer på, gledelig å se. Ønsker deg en fin førjulstid. Klem fra Anne-Britt :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar